Vijftig tinten groen

De een houdt van veel kleding, de ander van weinig. Hetzelfde geldt voor spullen; mijn kinderen zijn in veel opzichten het tegenovergestelde van elkaar.

En toch groeien ze allebei duurzaam op. In mijn ogen is er namelijk niet een manier van groen opgroeien. Er zijn wel vijftig tinten groen!



Veel mensen zijn bezig met duurzaam leven. En er komen ook steeds meer mensen bij die hun kinderen duurzaam willen laten opgroeien. Ook op internet komen de meest mooie initiatieven voorbij. Samen bouwen aan een duurzame toekomst die niet alleen op korte termijn goed is voor de aarde en haar bewoners, maar juist ook op de lange termijn. Ik word er altijd heel blij van!

Tegelijkertijd mis ik soms ook een ander geluid. Het geluid van vijftig tinten groen.


Het kan lijken of degene die houdt van weinig spullen en kleding duurzaam leeft. Minimalisme en duurzaamheid worden vaak aan elkaar gelinkt. Niet voor niks is Marie Kondo zo populair. Natuurlijk betekenen minder spullen ook minder belastbaarheid voor de aarde. Maar minimalisme is een vorm van duurzaam leven. En zo zijn er heel veel vormen.


Want ook de jongste die van veel houdt, groeit duurzaam op. Je kan prima van veel houden en ook duurzaam opgroeien. Zoals je bijvoorbeeld in de blog; Mijn Dochter houdt van veel kleding kan lezen.


Net zoals veel dingen in het leven gaat het er ook bij duurzaam leven om dat je keuzes maakt die goed voelen en echt bij je passen.


Wanneer je kiest voor duurzaamheid, hoef je jezelf of je kind niet te veranderen. Als je kijkt naar welke aarde je door wil geven aan je kinderen, wil je alleen misschien andere keuzes (leren) maken. Keuzes die goed bij jou, je kind en de aarde passen. Dat hoeft niet groots en ver weg maar kan klein en dichtbij. Zodat de dingen die je doet passen voor nu en later.


De vraag wordt dan niet, moet ik mijn kind van minder spullen leren houden maar hoe kan ik mijn kind leren om op een duurzame manier van spulletjes te houden; je kijkt naar je kind door de groene bril.


Wanneer duurzaamheid niet alleen gaat over een manier van groen leven, maar het heel veel kleuren mag hebben, zullen steeds meer mensen zichzelf aangesproken voelen.

In plaats van keuzes te moeten maken die misschien ver van hen af staan, kunnen er dan keuzes worden gemaakt die echt bij hen passen en daardoor juist laagdrempelig zijn.


Het verkleint de kans op afhaken of volhouden van duurzaam leven. Zoals bij diëten of stoppen met bepaalde gewoonten; je zou wel anders willen, maar het lukt niet om het op de lange termijn ook vol te houden. Laat staan om de winst te ervaren.


Dat bevestigt Jelmer Mommers is zijn boek, Hoe gaan we dit uitleggen; 'als we ons richten op de winst van klimaatbeleid, kan die toekomst uiteindelijk voor iedereen aantrekkelijk worden. Er is een argument waar niemand omheen kan; de economie. De transformatie naar ware duurzaamheid is een bron van miljoenen nieuwe banen, lagere ziektekosten, minder klimaatschade en groeiende inkomens'.


Een ander voordeel is er om mensen heen altijd een netwerk zit. Je kiest dus niet alleen voor jezelf, maar neemt je ideeën ook mee naar vrienden, familie of werk.

Je zal bijvoorbeeld eerder geneigd zijn verandering op de werkvloer door te willen voeren als je zelf ook bewust wil leven, dan wanneer je dit niet doet.


Het maakt dat de groene vlek steeds groter wordt. Op die manier helpen keuzes die je dichtbij jezelf maakt, niet alleen jezelf maar ook de aarde.


Ook voor kinderen is het belangrijk dat duurzaam leven aantrekkelijk blijft.

Wanneer ze leren keuzes te maken die echt bij hen passen, is de kans groter dat ze dit ook blijven doen als ze ouder zijn. In plaats van dat keuzes opgelegd worden. Meer hierover kan je lezen in de blog; Kinderen zelf groene keuzes leren maken.


Groen opgroeien heeft dus veel kleuren. Kijk daarom goed wat bij jou, je kinderen en je gezin past.

Tegelijkertijd is duurzaamheid ook een modewoord. Veel mensen willen duurzaam leven en dat heeft de reclamewereld ook ontdekt. Het is net als bij suiker; op verpakkingen staat dat er geen suiker inzit, maar ondertussen zitten er heel veel alternatieve suikers in. Binnen de duurzaamheid heet dit greenwashing.


Greenwashing betekent dat er wordt gezegd duurzaam te zijn, maar ondertussen is het totaal anders. Binnen de kledingindustrie is dit heel veel te zien. Een bedrijf steunt bijvoorbeeld War Child maar produceert tegelijkertijd kleding gemaakt door kinderhanden.

Hoewel het niet altijd bewust is, kan het als je duurzaam wil leven, wel verwarrend zijn.


Mommers geeft in zijn boek wel ook duidelijk aan dat 'een nieuw toekomstverhaal meer moet omvatten dan een 'ja' tegen de alternatieven. Het moet ook echt een duidelijke 'nee' bevatten tegen de huidige gevaarlijke weg'. Als je naast 'ja' ook echt 'nee' wil zeggen en echt wil bouwen aan een ander toekomstperspectief, is het belangrijk om bij twijfel te checken. Want om bij de woorden van Mommers te blijven: 'onze toekomst op aarde schrijven we zelf'.


Er zijn verschillende apps die je kunnen helpen wanneer je twijfelt;


  • Good On You, is bijvoorbeeld een hele mooie app. Je kan merken invoeren en al snel zie je hoe duurzaam ze zijn. Ook kan je lezen wat maakt dat ze een bepaalde beoordeling hebben.

  • Eerlijk Winkelen, een app waarmee je binnen jouw woonplaats op zoek kan gaan naar winkels die duurzame producten verkopen. Momenteel worden de winkels nog op vrijwillige basis aangemeld, maar dit is aan het veranderen.

  • Tot slot geldt; wanneer het te mooi lijkt om waar te zijn; is dat ook zo. Juist grote (mode) ketens die uitgebreid zeggen duurzaam te zijn, zijn partijen die bewust aan Greenwashing doen.