Vijftig tinten groen

Veel mensen zijn bezig met duurzaam leven. En er komen ook steeds meer mensen bij.

Op internet komen de meest mooie initiatieven voorbij. Samen bouwen aan een duurzame toekomst die niet alleen op korte termijn goed is voor de aarde en haar bewoners, maar juist ook op de lange termijn. Ik word er altijd heel blij van!

Tegelijkertijd mis ik soms ook een ander geluid. Het geluid van vijftig tinten groen.



Er is in mijn ogen namelijk niet een manier van groen doen. Er zijn talloze manieren.

Zelf heb ik kinderen met totaal verschillende behoeften. De een houdt van veel kleding, de ander juist niet, de een houdt van veel spullen, de ander juist niet. En zo kan ik nog wel even doorgaan.


Het kan lijken of degene die houdt van weinig spullen en kleding duurzaam leeft. Minimalisme en duurzaamheid worden vaak aan elkaar gelinkt. Niet voor niks is Marie Kondo zo populair.

Maar ook de jongste die van veel houdt, groeit duurzaam op. Je kan prima van veel houden en ook groen opgroeien.


Net zoals je prima van reizen kan houden en duurzaam kan leven. Zelfs als je houdt van vlees kan je dat duurzaam kiezen. Het vraagt waarschijnlijk andere en groenere keuzes, maar het kan zeker.


Wanneer duurzaamheid niet alleen gaat over een manier van groen leven, maar het heel veel kleuren mag hebben, zullen steeds meer mensen zichzelf aangesproken voelen. In plaats van keuzes te moeten maken die misschien ver van hen af staan, kunnen er dan keuzes worden gemaakt die echt bij hen passen en juist laagdrempelig zijn.


Het verkleint de kans op afhaken of volhouden van duurzaam leven. Zoals bij diëten of stoppen met bepaalde gewoonten; je zou wel anders willen, maar het lukt niet om het op de lange termijn ook vol te houden.


Een ander voordeel is dat hoe meer mensen kiezen om duurzaam te leven, er ook meer mensen uit verschillende branches zijn. Branches waar misschien nog lang niet altijd voor duurzaam wordt gekozen. Door zelf te gaan zien waar de branche nog niet groen is, zal je sneller geneigd zijn om daar verandering in aan te brengen. Het maakt dat de groene vlek steeds groter wordt. Op die manier helpen keuzes die je dichtbij jezelf maakt, niet alleen jezelf maar ook de aarde.


Ook voor kinderen is het belangrijk dat duurzaam leven aantrekkelijk blijft.

Wanneer ze leren keuzes te maken die echt bij hen passen. Dan is de kans groter dat ze dit ook blijven doen, als ze ouder zijn. In plaats van dat keuzes opgelegd worden.


Groen opgroeien heeft dus veel kleuren. Kijk daarom goed wat bij jou, je kinderen en je gezin past.

Tegelijkertijd is duurzaamheid ook een modewoord. Veel mensen willen duurzaam leven en dat heeft de reclamewereld ook ontdekt. Het is net als bij suiker; op verpakkingen staat dat er geen suiker inzit, maar ondertussen zitten er heel veel alternatieve suikers in. Binnen de duurzaamheid heet dit greenwashing.


Greenwashing betekent dat er wordt gezegd duurzaam te zijn, maar ondertussen is het totaal anders. Binnen de kledingindustrie is dit heel veel te zien. Een bedrijf steunt bijvoorbeeld War Child maar produceert tegelijkertijd kleding gemaakt door kinderhanden.

Hoewel het niet altijd bewust is, kan het als je duurzaam wil leven, wel verwarrend zijn.


Er zijn verschillende apps die je kunnen helpen wanneer je twijfelt;


· Good On You, is bijvoorbeeld een hele mooie app. Je kan merken invoeren en al snel zie je hoe duurzaam ze zijn. Ook kan je lezen wat maakt dat ze een bepaalde beoordeling hebben.


· Eerlijk Winkelen app, waarbinnen jouw woonplaats op zoek kan gaan naar winkels die duurzaam zijn. Momenteel worden de winkels nog op vrijwillige basis aangemeld, maar dit is aan het veranderen.


· Tot slot geldt; wanneer het te mooi lijkt om waar te zijn; is dat ook zo. Juist grote (mode) ketens die uitgebreid zeggen duurzaam te zijn, zijn partijen die bewust aan Greenwashing doen. Duurzaamheid is dan gericht op marketing in plaats van echt verschil willen maken. Dit zie je vooral ook terug bij fast fashion; mode die gemaakt is om snel kapot te gaan, zodat weer nieuwe spullen gekocht moeten worden.