Help! Mijn kind knutselt graag met veel lijm en papier!

Ken je dat? Van die heerlijke momenten dat je kind aan het knutselen is? Met de tong uit de mond, ondertussen liedjes zingend zoveel mogelijk blaadjes met zo groot mogelijke klodders lijm op elkaar plakken. Zelf geniet ik altijd van die momenten.

Maar veel lijm & blaadjes papier zijn niet heel erg duurzaam. Hoe kan je met je groene bril op tegelijkertijd genieten en duurzaam bezig zijn?


1. Door welke groene bril kijk jij?

Duurzaam opvoeden kan op heel veel manieren. Er zullen mensen zijn die aan hun kind willen leren dat ze zuinig moeten zijn met papier en lijm en het liefst zo min mogelijk materiaal willen gebruiken.


Andere ouders vinden het juist belangrijk dat hun kind zoveel mogelijk materiaal mag gebruiken omdat hun kinderen veel leren van creatief zijn en creativiteit een manier is voor je kind om zichzelf te uiten.


Weer andere ouders zullen voor een middenweg gaan en beperkt materiaal neerleggen om te knutselen maar willen wel dat hun kinderen veel mogen maken.


Kijk dus als eerst welke ouder jij wil zijn. Zelf kies ik altijd voor de tweede optie omdat ik creatief zijn heel erg belangrijk vind. En ja, dat kan ook duurzaam. Maar misschien vind jij duurzaamheid weer net wat belangrijker dan creatief zijn.


Als je weet wat voor type ouder jij bent, kan je een andere manier kiezen om te knutselen die bij jou en je kind past.


2. Kies een andere manier om te knutselen.

Potjes lijm en nieuw papier zijn niet heel erg duurzaam, maar er zijn heel veel andere manieren waarop jouw kind toch kan knutselen.


Andere keuzes maken bij het materiaal wat je gebruikt

  • Maak gebruik van oude dozen, wc-rolletjes of verpakkingen.

  • Gebruik de achterkant van papier wat al weggegooid is.

  • Gebruik ook andere materialen zoals restjes stof, of blaadjes uit de natuur.

  • Gebruik oud behang. Op de achterkant kan je heel veel dingen lijmen.

  • Maak een grote hoeveelheid lijm, van bijvoorbeeld behangplaksel. Zo hoeven er niet steeds nieuwe potjes gekocht te worden.

  • Maak zelf lijm. Online zijn receptjes te vinden met maizena. Ik heb hier zelf niet zoveel ervaring mee, dus zal er staat even geen link bij dit receptje.


Leren en grenzen stellen

  • Leer je kind hoeveel lijm er nodig is om goed te kunnen plakken. Je kind is aan het ontdekken dat door lijm papier op elkaar plakt. Maar weet nog niet hoeveel er nodig is, dus dat kan je leren!

  • Geef een beperkte hoeveelheid lijm en papier. Zorg dat er gespeeld kan worden, maar binnen een bepaalde grens.

  • Knutselen met lijm en papier is een manier voor kinderen om te leren wat ze er allemaal mee kunnen. Kinderen vinden het fijn om met hun handen bezig te zijn en het materiaal te voelen. Maar er zijn ook heel veel andere materialen waar kinderen dit mee oefenen. Bijvoorbeeld door te spelen in de zandbak, te kleien of een moddersoepje te maken. Wissel dus af in de manieren waarop je kind aan het knutselen is.


Hergebruiken

  • Hergebruik het papier waarmee geknutseld is achteraf voor notities bijvoorbeeld.

  • Gebruik hetzelfde papier nog een keer om mee te knutselen.



3. Geniet!

Je kind is aan het knutselen maar is ondertussen heel veel aan het leren. Hoe materiaal voelt, wat je ermee kan doen en dat lijm maakt dat papier aan elkaar plakt bijvoorbeeld.


Maar knutselen is ook een hele belangrijke manier om gevoelens te kunnen uiten en vanuit daar iets te maken.


Voor het oefenen van motorische vaardigheden is knutselen ook belangrijk. Bijvoorbeeld om te leren schrijven of fietsen.


Terwijl je kind aan het knutselen is, gebeurt er dus een heleboel! Dat geldt voor alle leeftijden. Wanneer je kijkt door de groene bril, kan dat je dat misschien soms bijna vergeten.


4. Verbindt!

Je kind is iets aan het maken. Wanneer je ziet dat je kind ervan aan het genieten is, is dat een heel mooi moment om verbinding te maken!


Dus; praat tegen je kind over hoe leuk het is dat lijm maakt dat papier aan elkaar plakt, zing mee of ga samen met papier en lijm aan de slag.


Kijk vooral wat passend is voor dat moment. Misschien is het kind juist even rustig zelf aan het spelen, dan ‘stoor’ je juist in het spel.


Je kan dan achteraf wel ook verbinding maken door over het knutselen te praten, of het werkje op een mooie plek op te hangen. Door het werkje een mooie plek te geven, zal je kind zichzelf trots voelen.


Je kan het knutselwerkje ook geven aan een buurvrouw of opa en oma. Zij vinden het meestal heel leuk om iets te krijgen wat gemaakt is door kinderen. Je kan er zelfs een strik omheen doen en het door je kind als kadootje laten geven.


Zo geef je het plezier wat je kind tijdens het maken had door!


5. Als laatste..

Kinderen gebruiken veel spullen. De kunst is om dat te weten en tegelijkertijd niet angstig te worden over de negatieve impact die dit heeft op de aarde, maar bewuste keuzes te maken die bij jou, je gezin en de aarde passen.


Spullen, dierlijk voedsel, wonen, reizen en kleding geven de grootste voetprint. Wanneer je energie gaat stoppen in duurzaam leven, kan je het grootste verschil maken door op deze onderwerpen andere keuzes te maken. Lijm en papier zijn zijn zeker niet heel duurzaam en tegelijkertijd is op die grote onderwerpen maar een klein puntje.


Zelf ervaar ik opvoeden met een groene bril als een reis, waarbij we elke keer weer wat betere stappen maken richting groene keuzes. Niet alles kan in een keer. Helemaal niet als het allemaal nieuw voor je is.







8 weergaven0 opmerkingen

Recente blogposts

Alles weergeven