De veranderkracht van geld

Geld heeft veranderkracht. Door je kind groen te laten bankieren, bouwt het niet alleen aan een eigen vermogen, maar ook aan duurzame initiatieven en ondernemingen. Elke euro draagt bij aan iets groters. Met elke euro is er verschil te maken voor je kind, de ander en de wereld. Geld heeft de kracht om met alle beetjes samen tot een nog mooier groter geheel te komen. Hierdoor kunnen er nieuwe groene initiatieven ontstaan, waar ook kinderen de vruchten van plukken. Met elk groen initiatief wordt de wereld groener, duurzamer en leefbaarder voor planten, mensen en dieren.



Als ik naar mijn eigen kinderen kijk, voelt de euro in hun spaarpot soms ver weg van het grotere plaatje. Logisch ook, kinderen zijn geld aan het ontdekken en aan het leren hoe ze hiermee om kunnen gaan. De veranderkracht zien van geld is dan ook best lastig en gaat stap voor stap. Benoemen en laten zien wat de impact is van geld is de kern wat je hen kan vertellen.


Omdat ik ervan overtuigd ben dat positiviteit het altijd wint, laat ik zien voorbeelden zien welke positieve invloed geld heeft.

Hoe duidelijker het voorbeeld, hoe beter kinderen het begrijpen. Helemaal als ze het kunnen zien in apps, filmpjes of andere plaatjes. Bijvoorbeeld door eigen groene keuzes te laten zien. Zoals zonnepanelen en de bijbehorende app waarin staat hoeveel co2 bespaard is. Bij elke boom die we meer krijgen in de app, word bij ons thuis een dansje gedaan. Soms, als de app al langere tijd niet bekeken is, wordt ernaar gevraagd.


Een andere manier, die al verder weg staat van hun eigen spaarpot, is het samen bekijken van het krantje van onze bank. Wanneer deze op de mat valt, bekijken we samen alle prachtige duurzame initiatieven die gegroeid zijn, ook door ons hele kleine aandeel. We kijken dan vooral naar initiatieven die ook leuk zijn voor kinderen om te lezen. Bijvoorbeeld over een boerderij, waar kringloop landbouw de norm is, of een interview met Thiemo van Fawaka Ondernemersschool, die samen met zijn team lessen over duurzaamheid op scholen verzorgd.


Kinderen blijven kinderen en dus komen er met het kijken van het krantje ook veel vragen. Bijvoorbeeld waarom dan deze bank, en waarom niet die winkel waar alles zo goedkoop is. De negatieve uitleg over uitbuiting, grondstoffen, vervuiling etc kan dan al snel komen. De valkuil kan zijn om heel veel over de negatieve kant te gaan vertellen. Terwijl kort en bondig uitleg geven over de positieve impact van geld, minsten zo effectief is en beter aansluit op de jonge ontwikkeling. Kinderen kunnen zichzelf ook teveel aantrekken van de wereld. Voor mij zijn dit dus tussendoor gesprekjes waarbij ik vind dat het belangrijk is om goed aan te sluiten.

Vanaf een jaar of acht kan je vragen stellen: “met geld kunnen wapens gekocht worden of duurzame energie. Wat zou jij kiezen?” “Of wat zou jij liever willen? Werken in een fabriek voor 10 cent per dag zonder dat je naar de wc mag of naar school kunnen om te mogen leren en spelen?” De verontwaardiging bij de eerste keus is dan altijd heel groot. Ze vallen van de bank van verontwaardiging en verbazing. Ze begrijpen oprecht niet waarom er mensen zijn die kiezen voor de eerste optie.


Gelukkig is er die grote verontwaardiging. Gelukkig is er een steeds grotere groep die verontwaardigd is. Gelukkig komt er steeds meer bewustwording bij banken en consumenten om het anders te doen.


Maar alles begint met een keus. De keus of je geld als veranderkracht wil zien.